Błonnik Pokarmowy

Błonnik Pokarmowy

BŁONNIK POKARMOWY

Błonnik pokarmowy nazywany także włóknem pokarmowym,  są to roślinne wielocukry i ligniny oporne na działanie enzymów trawiennych przewodu pokarmowego. Błonnik możemy podzielić na nierozpuszczalny w wodzie tj. celuloza, hemiceluloza, skrobia i lignina, oraz błonnik rozpuszczalny w wodzie tj. pektyny, gumy, śluzy roślinne.

Błonnik nierozpuszczalny w wodzie:

  • pobudzenie funkcji żucia, wydzielanie śliny, która działa ochronnie na zęby,
  • wykazuje zdolność wiązania wody,
  • wpływa na wydzielanie hormonów przewodu pokarmowego,
  • zwiększa objętość treści pokarmowej w jelicie,
  • wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit,
  • chroni przed zaparciami,
  • zmniejsza kaloryczność diety, daje uczucie sytości, co pozytywnie wpływa na redukcję masy ciała.

Błonnik rozpuszczalny w wodzie

  • obniża poziom tak zwanego złego cholesterolu LDL,
  • jak i obniża po posiłkową glikemię, tym samym zmniejsza się zapotrzebowanie na insulinę. Błonnik spowalnia wchłanianie się glukozy w przewodzie pokarmowym,
  • ma zdolność wychwytywania toksycznych związków, zapobiega ich wchłanianiu w jelicie cienkim.

Zaobserwowano, że w społeczeństwach, które spożywają więcej produktów bogatych w błonnik, rzadziej u nich występuje miażdżyca czy też zawał.

Błonnik a nowotwór. Błonnik zwiększa objętość stolca i skraca czas pasażu masy kałowej w jelitach, mniejsze stężenie i krótszy czas kontaktu związków o działaniu karcynogennym na błonę śluzową jelita grubego. Błonnik obniża pH kału, a jak badania wykazują, że wartość pH kału ma wpływ na chorobę nowotworową jelit. Im wyższe pH kału tym gorzej.

Spożywanie błonnika w nadmiernych ilościach nie jest korzystne dla organizmu, poprzez zbyt szybką perystaltykę jelit, niektóre składniki pokarmowe, zmniejsza ich wchłanianie. Zbyt duża ilość włókna może powodować biegunkę czy też podrażnienie ścian jelit.

Dzienna podaż błonnika według EFSA, czyli Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności optymalna podaż błonnika wynosi 25 g/d.
Dla osób w podeszłym wieku może być ona zmniejszona do 20 g/d.

Błonnik znajdziemy w produktach takich jak:

 

ZAPAMIĘTAJ

Warto pamiętać, jeśli zwiększamy zawartość błonnika w naszej diecie, również musimy zwiększyć ilość spożywanej wody.

Błonnik a leki

Błonnik pokarmowy przyspiesza perystaltykę jelit, przez to również może zmniejszyć wchłanianie niektórych leków, tym samym spowoduje słabsze działanie leku lub brak działania terapeutycznego.

Paulina Bugajska
Dietetyk Kliniczny